Szkoła Podstawowa nr 83 im. Jana Kasprowicza we Wrocławiu

51-160 Wrocław

Al. Boya-Żeleńskiego 32

tel. (71) 7986869

Impresje z grudniowej wycieczki do Warszawy

W dniach od 6 do 8 grudnia 2023 r. uczniowie klas siódmych pod opieką nauczycieli przebywali w Warszawie na wycieczce dydaktycznej. Z Wrocławia wyjechaliśmy bardzo wcześnie, więc w południe byliśmy już w Warszawie. Wycieczkę zaczęliśmy od wizyty na Powązkach Wojskowych, gdzie oddaliśmy hołd bohaterom Powstania Warszawskiego. Byliśmy w kwaterze Batalionu Zośka, gdzie znajdują się groby bohaterów lektury „Kamienie na szaniec” Aleksandra Kamińskiego: Rudego, Alka i Zośki.

Następnie pojechaliśmy metrem na bulwary nad Wisłą, gdzie podziwialiśmy pomnik Syrenki na Powiślu oraz tarasy widokowe na gmachu biblioteki Uniwersytetu Warszawskiego. Całe popołudnie zajęły nam zabawy w Centrum Nauki Kopernik, gdzie można było porozmawiać ze sztuczną inteligencją w osobie Mikołaja Kopernika jak i poznać prawa fizyki za pomocą fascynujących zabawek. Każdy mógł robić proste doświadczenia i przekonać się na własnej skórze jak działają prawa fizyki. Tego dnia na koniec czekało jeszcze na nas Planetarium
z seansem „Explore”.  Tak więc wrażeń było niemało. Po obiadokolacji pojechaliśmy do hotelu i szybko poszliśmy spać.

Następnego dnia zaraz po wczesnym śniadaniu pojechaliśmy do gmachu Sejmu, gdzie zostaliśmy zaproszeni przez pana posła Michała Jarosa. Tam przez chwilę przysłuchiwaliśmy się obradom Sejmu, następnie pan Poseł przeprowadził krótką lekcję wychowania obywatelskiego, zapoznając nas z tak ważną instytucją jaką jest Sejm i Senat. Byliśmy
w kuluarach sejmowych, a także w budynku Senatu. Pogoda tego dnia była bardzo przyjemna. Był lekki mróz, ale nie było wiatru. Za to prószył śnieg. I właśnie w takiej scenerii spacerowaliśmy po parku w Łazienkach Królewskich, gdzie przechadzały się dostojne pawie. Park w zimowej szacie zrobił na nas wrażenie. Przypominał scenerię baśniową. Wszystkie obiekty, jak pomnik Chopina, Pałac na Wodzie czy Stara Pomarańczarnia przyprószone białym puchem prezentowały się znakomicie, a duża warstwa śniegu zachęciła nas do zabawy w śnieżki. Było cudownie… Tego dnia czekała na nas jeszcze jedna atrakcja. Nie sposób być w Warszawie i nie odwiedzić Muzeum Powstania Warszawskiego. Zwiedzaliśmy wystawy z przewodnikiem, który przedstawił nam powstańczy dzień codzienny i sytuację ludności cywilnej. To było bardzo ciekawe. Na koniec w grupach pisaliśmy własną kartkę z pamiętnika powstańczego. Później pojechaliśmy jeszcze do Złotych Tarasów, a po obiadokolacji przeszliśmy się Krakowskim Przedmieściem, które w scenerii bożonarodzeniowej prezentowało się bardzo ładnie.

Trzeciego dnia od rana była paskudna pogoda, było bardzo zimno i w dodatku wiał lodowaty wiatr. W planie mieliśmy spacer po Starym Mieście. Grób Nieznanego Żołnierza, Park Saski, Pałac Prezydenta, Plac Zamkowy, Zamek Królewski, Kolumnę Zygmunta, katedrę św. Jana, Rynek Starego Miasta, Barbakan, Pomnik Małego Powstańca. Ze względu na przenikliwy ziąb część spaceru odbyliśmy z okien autokaru, którym następnie pojechaliśmy do Wilanowa. Tam czekała na nas rezydencja króla Jana III Sobieskiego, czyli Pałac w Wilanowie. To był już ostatni punkt naszej wycieczki. Wieczorem wróciliśmy do Wrocławia.